وبلاگ

برند سازی سازمان با استفاده از المان های بصری سازمانی

برند سازی سازمان با استفاده از المان های بصری سازمانی

برای هر یک از وجوه بصری برند که در داخل یا خارج سازمان استفاده می‌شوند طراحی ویژه‌ای انجام می‌شود.

این موارد از لباس فرم کارکنان مانند : مانتو اداری ، لباس فرم  ، مانتو هواپیمایی ، لباس فرم سازمانی و لوازم داخلی تا تابلوهای سازمانی و سردر مجموعه متفاوت هستند.

با توجه به توضیح بالا، میتوان ۸ کاربرد مهم المان های بصری سازمانی را به صورت زیر بیان کرد:

۱-     هر سازمان، شرکت، بنگاه اقتصادی و … نیازمند برنامه ای از پیش اندیشیده شده جهت ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان و مخاطبین خود است.
۲-    سازمان ها در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر سعی در خلق تصویری متمایز از خود در اذهان مشتریان و مخاطبین داشته و تمام تلاش خود را بکار می گیرند تا اولین تصویر ذهنی مخاطبین از آن گروه کالایی یا خدماتی را از آن خود نماید. آنچه مسلم است برند سازی، لازمه چنین هدفی است که باید بر اساس برنامه ای منظم و مدون بر حوزه های تولید وبازرگانی، اعمال گردد. این مفهوم را نباید با برندسازی اشتباه گرفت، در واقع ایجاد هویت بصری بخش از برنامه برندسازی است.
۳-    هویت بصری سازمانی، تصویری متحد و یکپارچه از سازمان ایجاد می کند. از نشانه( آرم) و اوراق اداری گرفته تا تابلوها، از بدنه خودروهای در اختیار، تا سبک و سیاق تبلیغات، از یکسان سازی و استاندارد سازی لوگو، نشانه ها، رنگ ها، فونت ها گرفته تا هر چیزی که به آن سازمان مربوط می شود را شامل می شود و آگاهی نسبت به سازمان را افزایش می دهد.
۴-    هویت سازی بصری اقدامی مهم و خطیر است که با انجام دادن آن نام تجاری سازمان یا محصول آن، وجه، نمود و ارزش افزوده پیدا می کند. اگر این هویت به درستی طراحی و اجرا شود، یادآور همیشگی و مستمر چهره سازمان بوده که در همه جا قابل رؤیت بوده و همه سهامداران، مشتریان و مخاطبان با دیدن آن خرسندانه به حرکت در آمده و وفاداری خود نسبت به برند را افزایش می دهند.

لباس فرم بانوان

۵-    هویت سازی بصری برند، استاندارد نمودن یک برند در چارچوب قواعد و قوانینی گردآوری شده است که به صورت کتابچه ای تحت عنوان راهنمای هویت سازمانی (Corporate Identity Manual) یا راهنمای کاربردی برند (Brand Guidlines) تدوین می گردد.
۶-    بخش های فنی، مستند سازی و آرشیو، تبلیغات و بازاریابی یا روابط عمومی سازمان از این کتابچه مرجع استفاده می کنند تا اطمینان حاصل نمایند که تمامی مستندات بصری سازمان، چهره ای یکسان و حرف هایی متناسب با خط مشی آن سازمان دارند.
۷-    هویت سازی بصری باعث خواهد شد که برند شما یک هویت مستقل داشته باشد، هر گاه مخاطبان شما محصولات، کاتالوگ، نامه ها، فاکتورها ، تابلوهای تبلیغاتی و … را مشاهده کرد به راحتی شما را بیاد آورد مثلا ترکیب رنگی و متد طراحی گرافیکی در تمام آنها یکسان و از یک آهنگ برخوردار باشد. برای نمونه می توان به بانک سامان اشاره کرد.
۸-    هویت بصری یعنی تمام آنچه توسط مخاطبان شما دیده می شود داراری یک شکل، ساخت و رنگ همسان باشد و مثلا لوگوی شما برگرفته از یک طرز تفکر طراحی شده باشد.

 

با لباس فرم بیشتر آشنا شوید!

لباس فرم

لباس فرم ازجمله وسایل های مورد نیاز هر فرد شاغل می باشد و متناسب با محیط کار و شرایط پیرامون آن ، از خصوصیات و ویژگی های خاصی برخوردار می باشد.لباس فرم یا همان لباس کار معمولا متناسب با شغل موردنظر ، فرهنگ منطقه انتخاب و برای کارکنان طراحی می شود و از جمله وظایف آن حفاظت از کارکنان می باشد.ناگفته نماند که افراد شاغل یک مجموعه کاری باید بهترین شکل و با لباس فرم مناسب کار خود در محیط حاضر شوند و برای لباس فرم خود ارزش قائل شوند زیرا لباس فرم،نشانه شخصیت شغلی آن مجموعه کاری می باشد.

معمولاً لباسکار  یا همان لباس فرم، به عنوان یک پوشش سراسری تنه، دست و پاها را در مقابل شرایط محیطی حفاظت می­کند. ساده ترین شکل لباس کار در دو فرم ظاهری بلوز و شلوار (دو تکه) یا کاپشن و شلوار، و نوع یکسره ،و از جنس الیاف طبیعی ( پلی استـر پنبه)  و یا درصدی الیاف طبیعی و مصنوعی ( فیلامنت ویسکـوز ) و در مواردی تماماً از الیاف شیمیایی و صنعتی تولید می­شود. بدیهی است هر چه الیاف بکار رفته شده در پارچه طبیعی ­تر باشد، تبادل حرارتی آن آسانتر است. البسه اختصاصی در مشاغل ویژه و نیز فصول سرد که از جمله می ­توان لباس عایق سرما و رطوبت مخصوص سردخانه،‌لباس نسوز مخصوص کوره و لباس ضد حریق از جنس پارچه­های PVC را نام برد.

لباس حفاظتی در برابر گرما از الیاف مخصوصی با پوشش آلومینیوم که تا ۹۰% اشعه مادون قرمز را برگشت می­دهد، ساخته شده و به منظور کار در مجاورت کوره­ها و فرآیندهای حرارتی استفاده می­شود.

قوانین استفاده از لباس کار
* استفاده از پیش بند جهت پرسنلی که در ارتباط با ادوات انتقال نیرو و گردان هستند ممنوع می‌باشد.
* پرسنلی که نوع کار آنها به نحوی است که باید در ارتفاع کار کنند لازم است از کمربند ایمنی نوع Harness استفاده نمایند.
* کلیه اتصالات کمربندهای ایمنی بایستی مرتباً بازدید و در صورت نیاز تعویض گردند.
* لباس کار بایستی متناسب با نوع و اندازه پرسنل انتخاب شود.
* پرسنلی که با تجهیزات و ماشین آلات کار می‌کنند باید لباس کاری، در برداشته باشند که هیچ قسمت آن باز و یا پاره نباشد. آویزان نمودن زنجیر، ساعت، کلید و نظیر آن روی لباس کار اکیداً ممنوع است.
* در صورتی که ماهیت کار ایجاب می‌کند که کارکنان آستین لباس خود را مستمراً بالاتر بزنند بایستی از لباس آستین کوتاه استغاده نمود.
* کارکنانی که در محیط‌های آلوده به مواد سمی و فابل انفجار و اشتعال کار می‌کنند نباید لباس‌های جیب دار و یا لبه دار در برداشته باشند. چون ممکن است گرد و غبار مواد مزبور در لبه لباس باقی بمانند.
* تحویل لباس کار هر شش ماه یک دست الزامی است.
* جنس پارچه با توجه به شرایط کار و لزوم حفظ ظاهر لباس کار از نظر مقاومت در مقابل چروکیدگی و نز عدم به تولید الکریسیته ساکن از مخلوط حدود ۷۰ درصد پنبه و ۳۰ درصد پلی استر و با وزن ۳۲۰ تا ۴۲۰ گرم به هر متر مربع در نظر گرفته شود.

* به منظور استحکام بیشتر از پارچه با بافت کج راه یا تاکم بالا استفاده شود.

بررسی نقاط قوت و ضعف لباس فرم اداری

در نظر گرفتن کدهای ثابت برای پوشش افراد یک مجموعه چه شرایطی باید داشته باشد؟

چون کد پوشش در ارتباط با مصرف‌کنندگان است باید از سوی آنها قبول شده و مورد علاقه آنها باشد. اگر افراد سازمان وادار شوند یک لباس خاص بپوشند در دراز مدت برای آنها ایجاد خستگی می‌کند. به همین دلیل خیلی از سازمان‌های خارج از کشور متوجه این خستگی شده و اعلام کردند که کارمندان می‌توانند یک روز را آزاد لباس بپوشند. در ایران هنوز نمی‌دانیم جامعه به لحاظ پذیرش این قوانین در چه سطحی به سر می‌برد. باید روی آن پژوهش شود تا طراحان ماهر و تولید کنندگان متبحر ما با شناختن کد پوشش چرخه درست تولید و عرضه را راه بیندازند.

لباس فرم اداری
لباس فرم اداری

معمولا لباس‌های فرم با چند رنگ و مدل محدود طراحی می‌شوند و این موضوع روی بازدهی افراد تاثیر می‌گذارد.

دقیقا همین‌طور است. در مارکتینگ مجموعه مسائلی هست که باید به آنها توجه شود. در یک سازمان به این احتیاج داریم که پرسنل در محیط کار احساس خوشایندی داشته و نظم و ایمنی آنها رعایت شود، از طرفی مخاطب اگرچه دیدن تنوع را دوست دارد، ولی انتظاری که از سازمان دارد این است که دارای نظم و سلسه مراتب باشد. اگر در سازمانی کارکنان مثل مراجعان لباس بپوشند شما نمی‌دانید سوال خود را از چه کسی باید بپرسید. بنابراین در عین اینکه لباس فرم سازمانی مشخص وجود دارد، با ایجاد تنوع در فرم‌ها میت‌وان یکنواختی و خسته کننده بودن آنها را رفع کرده و یک چهارچوب مشخص را به یک چهارچوب متنوع تبدیل کرد. مثلا در کشورهای خارجی به کارمندان سازمان حق می‌دهند تا با انتخاب لباس از بین چند رنگ برای خود تنوع ایجاد کند و با نصب پلاکارد یا آرم سازمان روی سینه نشان می‌دهند که باوجود تنوع لباس، جزیی از یک سازمان هستند.

 

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در بخش قبلی گفت‌و‌گو با شهرزاد اخگر عراقی پژوهشگر هنر و مد و استاد دانشگاه، مطالبی در مورد مفهوم کد پوشش، تاریخچه کد پوشش و تاثیرات آن بر شخصیت افراد مطرح شد. در این بخش به نقش کدهای پوشش در طراحی لباس فرم و ویژگی‌های مثبت و منفی استفاده از لباس فرم پرداخته می‌شود.

در ایران چگونه با موضوع لباس فرم برخورد می‌شود؟

دفترهای هواپیمایی از این کار استقبال کردند و از مقنعه‌های خاصی که برای خانم‌های کارمند طراحی شده بود استفاده می‌کنند. بعد هم نمایشگاه‌های مختلف به وجود آمد و مدیران متوجه شدند خوب است هر مجموعه برای خود لباس فرم هواپیمایی خاصی تعریف کند. در مدارس چندسال است به  لباس فرم مدرسه توجه بیشتری می‌شود و سعی می‌کنند رنگ‌های متنوع و مدل‌های دیگری در نظر گرفته شود. اینها اقداماتی است تا یکنواختی و تکراری بودن فرم را به نوعی حل کنند.

چه کدهایی باید برای پوشش مردم جامعه ما تعریف شود؟

همه طراحان ما لباس اجتماع و آن را هم در نوع فاخر طراحی می‌کنند، در نتیجه بخش‌های دیگر اجتماع باقی می‌ماند. لباس خانواده، لباس استراحت و… معمولا جا می‌افتد و دیده نمی‌شود. کد پوشش در خانواده هم تعاریفی دارد که به متخصص آن نیاز است، اما تولیدکنندگان ما طرح را از یک جا گرفته و تولید می‌کنند و فکر خاصی برای آن نشده است. از سوی دیگر در سازمان‌ها، مدارس و… به لباس فکر شده اما برای مشاغل عمومی فکری نشده است، مثلا وقتی ناوگان هوایی لباس فرم دارد چرا ناوگان زمینی و حمل و نقل عمومی لباس مرتب و منظم ندارد.

چندسال پیش برای رانندگان اتوبوس شهری لباس یکسان طراحی شد ولی بعد از مدتی استفاده از آن فراموش شد.

علت این است که باید نیروهای نگهدارنده مدیریتی هم وجود داشته باشد و در مارکتینگ به این موضوع خیلی توجه می‌شود چون معرف سازمان است. وقتی یک نفر حرکتی کند، اما عمق نداشته باشد و پیگیری نشود به نتیجه ای نخواهد رسید بنابراین همانطور که بستن کمربند ایمنی با یک دوره پایش قوی به عادت تبدیل شد، در دیگر زمینه‌ها هم باید چنین مراحلی طی شود. وقتی راننده و گروه‌های دست‌اندرکار ناوگان عمومی از لباس فرم شکیل و تمیز استفاده کنند از احترام بیشتری برخوردار می‌شوند. در واقع بخشی از جنبه مثبت کد پوشش افزایش احترام افراد است، چون وقتی به سازمان بزرگی تعلق دارید و لباس زیبایی برای شما طراحی می‌شود که به شیوه مناسبی از آن استفاده می‌کنید، در بیننده ایجاد احترام می‌کند.

در چه موارد دیگری به کدهای پوشش نیاز داریم؟

ما برای مناسبت‌های خاص به صورت سلیقه‌ای لباس تهیه می‌کنیم. در جشن‌های ملی، موفقیت‌ها، عزاها و… لباس ملی نداریم که استفاده شود. حتی در جشنواره‌ها و کنگره های بزرگ که حضور موفق داریم، لباسی برای ارائه نداریم و هر شخص با سلیقه خود عمل می‌کند. این نقطه‌ای است که طراحان لباس باید خیلی قوی ظاهر شوند.

از طرف دیگر خانمها برای گردش در طبیعت و در هنگام ورزش در پارک همان چیزی را می‌پوشند که با آن به خرید یا سرکار می‌روند. حتی پارچه کرپ که کاربرد و جایگاه خاصی دارد در ورزش استفاده می‌شود. اینکه آن افراد لباس ورزشی یا راحت تهیه نمی‌کنند به خاطر این است که لباس‌های ورزشی مناسب مکان عمومی در بازار ما وجود ندارد.

نکته دیگر این است که کدهای پوشش را فقط مربوط به خانمها ندانیم. در دین ما به ارزش خانمها همیشه تاکید شده ولی بخشی از جامعه خانمها هستند و نیم دیگر آن را آقایان تشکیل می‌دهند. برای ایجاد نظم اجتماعی، پوشش آقایان خیلی جای صحبت دارد. علاوه بر آن رفتارهای اجتماعی و کدهای حضور در مکان‌های عمومی مانند تاکسی، پارک و… را باید رعایت کنند.

بخش دیگر مشاغل آزاد و خدماتی است که کاملا از کد پوشش رها هستند. صنایع غذایی در کارخانه کد پوشش را رعایت می‌کنند چون ناظر بهداشت دارند، ولی در بخش ارائه به مشتری، یک روپوش سفید و کثیف استفاده می‌کنند و این بار کدهای بهداشتی رعایت نمی‌شود. در بخش خدماتی، سرویس‌کار، نصاب، تعمیرکار و … که داخل منزل شما می آیند اغلب هیچ کد یا لباسی ندارند که نشان دهد از یک سازمان خاص آمده است. در شرکت‌های خارجی می‌بینیم که چون با آن فرهنگ آشنا هستند، برای کارمندان خدماتی لباس و لوازمی با آرم شرکت تهیه می‌شود تا بیننده متوجه شود آن فرد از کجا آمده است.

کدها برای مخاطبان آنها تعریف می‌شوند؟

گاهی اوقات کدهای پوشش نانوشته هستند و فقط به شکل اجتناب‌ها تعریف می‌شوند. مثلا در بعضی مکان‌ها، نبایدها را می‌گوییم و شاید بایدها خیلی پررنگ نباشد. کدهای اخلاقی و رفتاری جزو نبایدها هستند که هیچ وقت معرفی نمی‌شوند اما معمولا رعایت می‌شوند. مثلا رعایت ساعت کاری، توجه به مشتری و… بایدها هستند و در کنار آن نبایدها هم باید در سازمان‌ها پر رنگ شوند.

استفاده از کدهای پوشش برای طراحی لباس‌های فرم چه جنبه‌های مثبت و منفی دارد؟

لباس فرم اگر خوب طراحی شده باشد جنبه مثبت آن ایجاد نظم و زیبایی بصری است. همچنین اگر به مشکل برخوردید با دیدن لباس نگهبان و پلیس متوجه می‌شوید به کدام بخش مراجعه کنید. رعایت کدهای پوشش از آشفتگی و سوء تفاهم جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود کدهای اشتباه به کسی ارسال نکنید. از طرفی صرفه جویی مالی را در پی دارد چون یکی از مشکلات افراد در محل کار این است که هر روز چه چیزی بپوشند اما وقتی تکلیف لباس روشن باشد می‌دانید که چه باید بپوشید، همچنین برای لباس‌های متنوع هزینه نمی‌کنید و درآمد خود را هدفمند خرج می‌کنید. لباس فرم برای کارکنان یک مجموعه احساس اتحاد به وجود می‌آورد. همچنین به مشتری حس اعتماد می‌دهد چون می‌داند این افراد با لباس خاص خود باید پاسخگوی او باشند و به یک مجموعه تعلق دارند. در نهایت لباس کار مشخص باعث می‌شود به ایمنی و آلودگی توجه داشته باشیم و آلودگی محل کار به خانه منتقل نشود.

از سوی دیگر مضرات یا نقاط ضعفی وجود دارد که باید روی آنها کار شود. اولین نکته این است که لباس یکسان خلاقیت و تنوع را از بین می‌برد، پس در طراحی باید حواسمان باشد که خلاقیت از بین نرود یا زمینه‌ای برای ایجاد تنوع فراهم کنیم. نکته دیگر اینکه چرخه‌های مد را کند می‌کند، چون وقتی به لباس کار می‌پردازید نمی‌توانید هرچه مد می‌شود را استفاده کنید و این برای کسانی که در زمینه مد فعال هستند خوشایند نیست و به همین دلیل همیشه معترض لباس فرم هستند. همچنین مصرف را کاهش می‌دهد زیرا وقتی مجبورید یک لباس را همیشه بپوشید خریدار خیلی چیزها نیستید. از طرفی احساس ناخوشایند اینکه من با یکی دیگر برابر هستم را برای عده ای به وجود می آورد. عدم نشاط را به افراد القا می‌کند و آنها اعتراض دارند که همه یک شکل شده‌اند.

این نکات منفی را چگونه می‌توان رفع کرد؟

این کار به تعریف کد پوشش و مهارت طراحان برمی‌گردد که چگونه تفاوتها را ببینند و در عین حال جایگاه‌ها را بدون اینکه در سازمان‌ها ایجاد تبعیض کند یا حس ناخوشایند به وجود آورد مشخص کنند. دنیای لباس عالم عمیقی است و باید طراحانی با تخصص‌های جدا باشند که در این عالم غور کنند. ما به افراد متخصص در زمینه لباس کار، لباس کودک و نوجوان، لباس ورزشی، مشاغل و… نیاز داریم.

هر کار موفق زیرساخت پژوهشی درست و هدفمند می‌خواهد که افراد به صورت کاربردی و در جامعه آماری درست انجام دهند و نتیجه آن در دسترس سایر پژوهشگران قرار گیرد. پژوهش‌های مختلف باید در جامعه انجام شود، در حالیکه اغلب به جامعه آماری دانشگاهی محدود می‌شود و خیلی از قسمت‌های جامعه در آن دیده نمی‌شود.

در کنار کدهای پوشش، نکات دیگری هست که رعایت آنها ضروری باشد؟

اگر قرار است به کدهای پوشش بپردازیم باید به کدهای اخلاقی رفتاری هم بپردازیم. اگر بایدها را تعیین می‌کنیم آنها باید متناسب با مطلوبیت‌ها، چهارچوب‌های رفتاری و اخلاقی ما در جامعه باشد. به بایدها و نبایدها باید خیلی دقیق و شفاف بپردازیم و دائم آنها را نظارت و پایش کنیم و فقط به تعریف آنها اکتفا نکنیم. پی‌گیری و استمرار باعث رفع اشکال و بهبود آنها می‌شود.

کدهایی که به رفتارها و بهداشت مربوط می‌شود باید از سنین پایین در مدارس آموزش داده شود، نه اینکه دو دهه از سن یک نفر بگذرد و پس از ورود به جامعه، زمانی که دیگر هیچ تغییری در تفکر او نمی‌توان ایجاد کرد این کدها را به او معرفی کنیم. در نهایت سازمانها اگر علاقه‌مند هستند در نظر مخاطبانشان از جایگاه مناسبی برخوردار باشند باید قضیه کد پوشش را جدی بگیرند، چون مراجعه کننده گان سازمان‌ها از این آشفتگی بصری که می‌بینند در عذاب هستند.

طراحان لباس در این زمینه چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

این بخش بیشتر به مسئولان قانون‌گذار برمی‌گردد. دانشجویی که طراحی لباس می‌خواند و وارد طراحی می‌شود باید در گرایش‌های مختلف با کدها آشنا شود و با چهارچوب‌ها و استانداردهای جهانی هم آشنا باشد تا بتواند با نگاهی که به داخل دارد کار خلاقانه انجام دهد. در جشنواره‌ها و…کم پیش می آید که لباس طراحی شده تن افراد بینیم و بیشتر آنها از لباس خریداری شده استفاده می‌کنند. همچنین در رسانه یک طراح لباس فرم باید نقش قوی داشته باشد، چون این بخش در جامعه اثرگذار است و باید روی آن کار شود. باید برای طراحان تخصص ایجاد شود و بر اساس استعدادهایی که دارند برای آنها زمینه مطالعاتی فراهم کنیم تا در شاخه های مختلف و برای طبقات مختلف طراحی لباس فرم انجام دهند.

از طرفی طراحان پارچه و لباس انتقال دهنده فرهنگ ما هستند و اگر این کار را نکنند ما فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. طراحان بخشی از بدنه فرهنگ‌ساز پوشش هستند و نشاط روانی جامعه که ایراد زیادی به آن وارد است، به دست آنها ایجاد می‌شود. در عین حال ضمن تشکر از تولیدکننده‌ها باید از آنها بخواهیم اجازه دهند کار تخصصی را متخصص انجام دهد. درست است که آنها کاملا با طراحی درگیر بوده و حلقه بین طراح و بازار مصرف هستند و سرمایه آنها نباید به خطر بیفتد، اما اجازه دهند بازار با گزینه‌های جدید روبرو شود. طبقه قانونگذار باید این آشتی را بین طراحان و تولیدکنندگان ایجاد کند و با دعوت کردن گروه‌های مختلف یک مجمع بزرگتر شکل دهد که هم منافع ملی و عقیدتی ما را حفظ کند و هم به منافع مصرف کننده توجه داشته باشد.

لباس فرم اداری مطابق با فرهنگ اسلامی
از آنجا که محیط ­های کار محلی رسمی است لذا پوشیدن هر نوع لباسی در آنجا مجاز نمی­ باشد و این قانون نه تنها در ایران بلکه در همه جای جهان به چشم می خورد. برخی ادارات برای کارکنان خود فرم خاصی در نظر گرفته ­اند و بعضی دیگر فقط رسمی بودن پوشش کارمندان برای آنها مهم است و بر نوع خاصی از لباس تأکید نمی ­کنند. استفاده از لباس فرم در شرکت ها و مؤسسات باعث تمایز آن از دیگر ادارات و شرکت ها و همبستگی اعضا و کارکنان آنجا می­ شود و همچنین هویت سازمانی برای این افراد به دنبال دارد.

لباس فرم اداری
<a href="http://www.araforma.ir/p-tag/%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3-%d9%81%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/">لباس فرم اداری</a>

همه ما تا به حال حداقل یکبار با مراجعه به اداره یا شرکتی شاهد نوع پوشش کارمندان آنجا بوده­ایم. هر محیطی به اقتضای فضا و نوع و محتوای کاری پوشش خاصی را می طلبد و هر فرمِ کاری باید مناسب با محیط آنجا باشد.
پوشش افراد و چگونگی حضور آنها در محیط کار از اهمیت بالایی برخوردار است و این اهمیت به حدی است که گاهی نگرش فکری و اعتقادی افراد و گروه­ های یک اداره یا شرکت را می­ توان از نوع پوشش آنها تعیین کرد.

پوشش ­های مشاغل اداری و آموزشی متفاوت است و در آن هماهنگی وجود ندارد، حتی برخی از ادارات مانند بانک ها با اینکه کارکنان آن یک نوع پوشش استفاده می­ کنند ولی برای تمایز افراد در هر بانک از رنگ خاصی استفاده شده است.
حقیقت آن است که پوشش و فرم لباس­ های کارمندان و کارکنان ادارات و مؤسسات دولتی و خصوصی باید متناسب با فرهنگ و عرف جامعه باشد ولی در واقع چیزی غیر از این است.
بهتر است برای روشن شدن این ادعا ابتدا درباره پوشش در جامعه اسلامی صحبت شود.
لباس های فرم اداری
ویژگی­ های پوشش در مکان­ های عمومی از نظر اسلام
در دین اسلام بر پوشیدن نوع خاصی از لباس تأکید نشده است و تنها کیفیت و چگونگی پوشش مهم است. از نظر اسلام لباس و پوشش افراد ـ اعم از زن و مرد ـ در محیط­ های عمومی باید:
* مصداق لباس شهرت نباشد، یعنی فرد با پوشیدن آن انگشت­ نما نشود و توجه دیگران را به خود جلب ننماید.
* تمام اندام­های فرد به جز صورت و دو کف دست را بپوشاند؛ البته این حکم مختص بانوان است و منظور از پوشش اندام یعنی پنهان کردن برجستگی­های بدن، اما حد پوشش مردان در جامعه به اندازه­ای است که مصداق عریان بودن نکند و به همان مقداری که در جامعه عرف است باید خود را بپوشاند.
* رنگ آن زننده و تحریک ­آمیز نباشد.
* مطابق شأن اجتماعی فرد باشد.
تطابق لباس فرم اداری با معیارهای پوشش اسلامی
با توجه به اینکه پوشش اکثر مردان در محیط ­های اداری و آموزشی و حتی در مؤسسات و شرکت ­های خصوصی کت و شلوار یا لباس معمولی و شلوار با رنگ ­های مناسب و هماهنگ با عرف جامعه است، می­توان گفت که پوشش و فرم آنها تا حدودی با پوشش اسلامی تطابق و هماهنگی دارد، اما آنچه در این موضوع بیشتر مورد توجه و محل بحث است فرم مانتو اداری کارکنان زن در مؤسسات و شرکتهاست.

 

سلام به دنیای طراحی وتولید لباس فرم سازمانی آرا فرم خوش آمدید

تخصص ما در راستای هویت بخشی به کسب و کار شماست .

در دنیای امروزه برند ها حرف اول و آخر فروش را میزنند و در تمامی گام های برند سازی یک چیز همیشه ثابت و شرط لازم است و آن (( هویت )) است وهویت در تمامی منابع سازمان چه منابع انسانی چه منابع فیزیکی چه در محصولات و خدمات ارزش رتبه و ویژگی اول را دارد .

مثلا در زمینه منابع انسانی و پرسنل هویت مفهوم عضویت ،احساس تعلق و احساس قوی دلبستگی و کشش عاطفی را دارد و احساس غرور و افتخار از عضویت در سازمان را بوجود می آورد .

همچنین مفهوم وفاداری به معنای حمایت و دفاع فرد از سازمان را تقویت و ارتقا می دهد و حس همگونی و مشابهت به این معنی که پرسنل این درک و احساس را داشته باشد که اهداف و علایق مشترک با دیگر اعضای سازمان دارند را بهبود داده
شاید شما از خیلی از سازمانها و بنگاههای تولیدی -خدماتی یا مشاوره ای ادعای همچین ارتقای را شنیده باشید اما مزیت رقابتی پایدار و برتر آرا فرم برای حضور در اقیانوس آبی هویت سازمانی فقط یک چیز است و ان (((هوشمندی ))) است.

آرا فرم با چندین سال سابقه فعالیت در زمینه تولید لباس فرم سازمانی و لباس فرم اداری افتخار همکاری با سازمان های زیر را دارد .

بانک دی ، بانک صادرات ، بانک شهر ، موسسه اعتباری نور ، بانک ایران زمین ، بانک توسعه و تعاون ، بیمه سامان ، سازمان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران ، سازمان استانداری تهران ، وزارت راه و شهرسازی ، شرکت مسافربری رجاء ، سازمان بیمه دی ، شرکت استیل البرز ، شرکت داتیس ، هتل بین المللی سیمرغ ، هتل نیاوران ، هتل مروارید مازندارن ، شرکت ایران خودرو ، آموزشگاه آفاق ، بیمارستان نگار ، بیمارستان جم ، بیمارستان مهر آیین ، بیمارستان قمر بنی هاشم ، بیمارستان خاتم الانبیاء ، بیمارستان فارابی ، شرکت هوایی ماهان ، شرکت هواپیمایی نفت ، شرکت ال جی ، سامسونگ ، شرکت فولاد کرمان ، شرکت جهانگردی ، دانشگاه امیرکبیر ، تهران ، شرکت هوافضا ، شرکت همراه اول ، شرکت مدیران خودرو ، شرکت کیمیا دارو و صدها آژانس هواپیمایی دیگر

محصولات تولیدی آرافرم شامل :

لباس فرم اداری، لباس فرم، لباس فرم سازمانی ، فرم پرسنلی، فرم اداری، مانتو فرم، مانتو اداری، مانتو فرم بهاری،لباس فرم بهاری،
مانتو شلوار فرم،مانتو شلواری اداری،مانتو شلوار، لباس فرم هواپیمایی، مانتو شلوار مانتو هواپیمایی.
کت شلوار اداری،لباس فرم اداری،لباس فرم آموزشی،مانتو شلوار آموزشی، کت شلوار پرسنلی،
مانتو شلوار پرسنلی، مانتو آژانس هواپیمایی،لباس فرم آژانس هواپیمایی،لباس فرم ماهان،مانتو فرم،
مانتو شلوار هواپیمایی ماهان، لباس فرم خنک اداری،
مانتو شلوار خنک اداری، مانتو شلوار بانک صادرات، مقننه دراپه،مقنعه نخی بروجرد،مقنعه تل دار،مقنعه شالی،کروات زنانه،
گردن آویز زنانه،کیف چرم اداری،کفش طبی، کفش اداری، لباس کار نگهبانی،لباس کار،کلاه هواپیمایی،
مانتو هواپیمایی،لباس آشپزی، کلاه آشپزخانه، پیراهن مردانه، کت شلوار اداری، پیراهن شلوار اداری

ban

لباس فرم سازمانی و ایجاد هویت سازمانی
افرادی که از رضایتمندی شغلی برخوردار هستند و رابطه خوبی با محل کار خود دارند از لباس فرم سازمانی خود لذت برده و آن را عاملی برای همرنگ سازی کارکنان می دانند. پوشش یکسان باعث از بین رفتن تفاوت های طبقاتی رایج در لباس های کارکنان شده و کارکنان از هر طبقه و گروه با لباسی یکسان در محیط کار خود حضور پیدا می کنند، از این رو هویت فرد به صورت گروهی و سازمانی و از طریق پوشش همسان مشخص می شود.

 

لباس فرم
در جوامع متمدن انتخاب افراد باید منطبق با ارزش ها و هنجارهای جامعه باشد که این موضوع خود باعث کاهش حق انتخاب می شود.
مصرف گرایی در جوامع باعث از بین رفتن فرهنگ، اصالت و ارزش های جامعه می شود. یکسان سازی پوشش باعث رواج لباس هایی براساس هنجارها و ارزش های جامعه در محیط های سازمانی می شود که از نشانه های جامعه مدرن است.
پوشش افراد شاغل در این جوامع براساس موسسه محل کارشان است که این باعث ایجاد نوعی وجه تمایز، تشخص و همبستگی بین اعضا می شود.
دکتر محمدباقر علی زاده اقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره می گوید: «لباس فرم سازمانی کارمندان نشانگر ساختار رسمی اداره است که باعث تمایز آن با سایر ساخت های غیررسمی می شود. شکل لباس فرم از طریق مقررات و آئین نامه ها به کارکنان ابلاغ می شود. این لباس نماد شخصیت افراد و هویت سازمانی آنهاست که براساس هنجارها و ارزش های ساخت رسمی شکل گرفته است.
لباس فرم به نوعی خط مرز ساخت رسمی و غیررسمی و اشاعه گر جو سازمانی حاکم است که منجر به تعهد بیشتر کارمندان می شود.»
دکتر حسین یعقوبی روانشناس و استاد دانشگاه در این باره می گوید: «لباس ها دارای نمادهایی هستند که از طریق آن پیام هایی را به مخاطب می رسانند و نوع لباس پوشیدن فرد نیز نشانگر شخصیت اوست. لباس یکسان باعث می شود که تفاوت های شخصیتی افراد مشهود نبوده و همه با یک نگاه نگریسته شوند.»

دکتر علی زاده اقدم معتقد است: «یکسان سازی پوشش در سازمان ها باعث می شود که فرد با سایرین در یک ردیف قرار گرفته و لباسی همسان با سایرین بر تن کند. در این صورت رده شغلی باعث تکبر یک گروه و تحقیر گروهی دیگر نشده و همسانی پوششی در محل کار باعث ایجاد هدفی یکسان برای کارکنان خواهد شد.»
وی در ادامه می افزاید: «یکی از تبعات مصرف گرایی، تنوع طلبی است. یکسان سازی پوشش باعث جلوگیری از تنوع طلبی می شود، اگر همسان سازی لباس در محیط کار وجود نداشته باشد فرد از طریق جنس، مارک و نوع لباس تمایزهای طبقاتی و شخصیتی را حس نکرده و یکسان سازی پوشش باعث می شود که ارباب رجوع با سمت سازمانی فرد در تماس باشد و نه با شخصیت و طبقه اجتماعی او.
همسان سازی لباس در محیط کار مصرف گرایی در سطح جامعه را از بین برده و دیگر وقت کارکنان به توجه و دقت در مارک، رنگ و مدل لباس های همکاران معطوف نمی شود.
یونیفرم منجر به القای مسئولیت به اعضا و ایجاد شخصیت حقوقی برای آنها می شود.
لباس فرم سازمانی و فرهنگ
یکسان سازی پوشش در محیط کار اگر براساس هنجارهای فرهنگی و مذهبی باشد، خود عاملی در جهت حفظ فرهنگ ملی، بومی و مذهبی خواهد بود. برای اجرای این طرح باید همه عوامل فرهنگی، اجتماعی، عرفی و روانی در نظر گرفته شود.
دکتر علی زاده اقدم در این باره معتقد است: «وقتی بازارهای مصرف کشور روی سایر کشورها باز می شود، کالاهای بیگانه با فرهنگ خاص خودشان وارد کشور شده که این باعث تهدید فرهنگ بومی می شود. کشورهای صنعتی با در دست گرفتن بازارهای جهانی نه تنها کالاهای خود را به فروش می رسانند، بلکه از این طریق با جهانی سازی فرهنگی، فرهنگ کشور خود را به سایر کشورها صادر می کنند. در چنین شرایطی ما باید با راهکارهایی صحیح از فرهنگ ملی و بومی خود دفاع کنیم.»
دکتر مرادی نیز در این باره می افزاید: «ایران کشوری با تنوع اقوام و فرهنگ های غنی است. با تقویت فرهنگ اقوام و استفاده از پوشش های بومی می توان در مقابل هجوم لباس های غربی ایستادگی کرد. لباس های کردی، آذری، ترکمن، بلوچ و… از لحاظ رنگ، دوخت و مدل می توانند الهام بخش بسیاری مدل های لباس برای استفاده در سطح جامعه باشند.»
در پایان باید گفت یکسان سازی پوشش در محیط های کار باعث می شود که افراد دیگر نه با شخصیت خودشان، بلکه به عنوان عضوی از سازمان در ارتباط با مردم قرار گیرند.
لباس فرم نشانگر هویت سازمانی افراد شاغل در آن است. انتظار ارباب رجوع از افراد انتظار از پوشش آن نهاد است و کارکنان باید رفتاری در شان سازمان ارائه دهند.

لباس فرم در ادارات
مصرف گرایی و سرازیر شدن پوشاک وارداتی به کشور باعث به وجود آمدن پوشش ها و مدهایی مغایر با اصول و هنجارهای جامعه در میان جوانان شده است. یکی از مهمترین ارزش های حاکم بر جامعه ما که نشات گرفته از فرهنگ ملی و مذهبی است، با ایجاد پوشش یکسان منطبق بر معیارهای اسلامی در ادارات و سازمان ها می تواند مروج عفاف، پاکی و مصونیت افراد باشد.
دکتر محمد مرادی مردم شناس و استاد دانشگاه در این مورد می گوید: «در مورد مقوله پوشش نه تنها برای زنان، بلکه برای مردان نیز باید تدابیری اندیشیده شود تا از آن طریق لباس های مناسب محیط کار براساس موازین شرعی و عرفی تهیه شود.
حجاب اسلامی برای بانوان ایرانی از ارزش های دینی و انقلابی جامعه است که زنان در پرتو آن از امنیت بهره مند خواهند شد. این امر باعث جلوگیری از تبلیغات مخالفین حجاب نیز خواهد شد. معیاری دینی در این رابطه باید دقیقاً اجرا شود و جایی برای بدعت ها و تحمیل سلیقه های شخصی باقی نماند.»

رنگ لباس فرم ادارای
لباس های فرم سازمان ها نباید براساس رده شغلی رنگ های متفاوتی داشته باشند. این موضوع باعث برتری و کهتری افراد می شود. از لحاظ فرهنگی پوشیدن بعضی از رنگ ها به دلیل جلب توجه در محیط های کار مناسب نیست. رنگ لباس های فرم باید براساس عرف و آداب رسوم جامعه باشد. دکتر مرادی در این باره معتقد است: «برای پوشش مشترک بهتر است از رنگ هایی که تاثیر مثبت در روحیه افراد دارد استفاده شود. مدل و دوخت لباس باید راحت و مطابق با معیارهای اسلامی باشد. اگر برای مشاغل مختلف رنگ های متفاوتی در نظر گرفته شود نوعی تمایز در تخصص ها نیز در سطح جامعه مشهود است. همه این اقدامات باید از طریق روش های علمی و با رضایت مردم صورت گیرد تا استحکام بیشتری داشته باشد.»

tarrahi

دپارتمان طراحی در واقع اتاق فکر ایده پردازی برای تولد و خلق هر محصول میباشد. جایی که تلفیق هنر، دانش و تجربه، محصولی کاربردی، زیبا و همه پسند را می آفریند.
در دپارتمان طراحی در مرحله اول طبق برنامه ریزی انجام شده بر حسب نیاز بازار و ظرفیت تولید، مدلهای مورد نیاز متناسب با هر فصل از سال توسط متخصصین طراحی و دوخت لباس اتود زده می شوند.
بنا به طراحی اولیه و با توجه به مدل و رده سنی مورد نظر، پارچه های مناسب جهت تولید در نظر گرفته می شوند و همواره تلاش می گردد تا موجودی پارچه و مواد اولیه به بهترین شکل ممکن به کار گرفته شوند.
کالیته هر مدل پارچه در رنگبندی های متنوع همواره در اختیار متخصصین طراحی و دوخت قرار دارد تا بهترین مدلها، متناسب با طرح و نوع پارچه طراحی شوند. ما در تهیه مواد اولیه بیشترین دقت را به خرج داده و از مرغوب ترین پارچه ها استفاده می نماید.